Treballs

Treball del 2n trimestre: "Línia de temps"



1. PERÍODE HEL·LENÍSTIC: (IV aC – I aC).

A) CONTEXTUALITZACIÓ:

1. Introducció:

Període de transició i decadència:
o       Excepció: Alexandre Magne (Alexandre el Gran) i Cleopatra.
o       Abans: esplendor del període clàssic de Grècia.
o       Després: poder de l’Imperi Romà.
·        Expansió de la cultura grega cap als pobles no grecs que van ser conquerits per Alexandre Magne.
·        Fusió de les cultures de Grècia i l’Orient Pròxim, que permetre la pervivència del cristianisme.
·        Hel·lenisme: difusió i universalització de la llengua i la cultura grega en el món oriental.
o       Idioma comú: la koiné.
o       Context històric: descomposició de l’imperi macedònic i conquesta de Grècia per Roma, sorgiment de l’imperi romà.
·        Centres culturals: retrobament de les civilitzacions antigues orientals i gregues (l’imperi greco-romà).
o       Localització: a Pèrgam, Rodes, Antioquia de l’Orontes i Alexandria (fora de Grècia).

2. Context històric:

Inici (IV aC – 323 aC): Conquesta i mort d’Alexandre Magne.
Final (I aC – 31 aC):
·        I aC: Suïcidi de Cleopatra VII – Pas al domini romànic.
·        31 aC: Derrota del regne ptolemaic (d’Egipte) pels romans a la Batalla d’Actium.

·        Abans: Alexandre Magne: ocupació d’Àsia Menor, Egipte, Mesopotàmia, la plana d'Iran, l'Àsia Central i algunes regions d'Índia.
·        Conseqüències:
o       Mort d’Alexandre.
o       Guerres dels Diàdocs (lluita per la successió).
o       281 aC: Proclamació de quatre estats territorials:
a)     Dinastia ptolemaica: a Egipte amb capital a Alexandria
b)     Dinastia selèucida: a Síria amb capital a Antioquia
c)      Dinastia antigònida: a Macedònia i la Grècia central
d)     Dinastia atàlida: a Anatòlia amb capital a Pèrgam.

·        Successors d’Alexandre Magne: control de l’oest del Tigris, Àsia Menor i l’Orient Pròxim fins l’arribada dels romans (II aC – I aC).
·        Orient pres pels partians.
·        Cultura: conservada en el regne Greco-Batrià i l’Indo-Grec.
o       Dominant de l’Imperi Romà fins a l’arribada del cristianisme.

3. Política:

Monarquia absoluta personal: el sobirà podia, pel seu mèrit individual, les seves accions i la seva conducta, aspirar al títol de (basileus – rei).
·        Règim oligàrquic.
·        Rebuig de la democràcia.
·        Victòria militar: acte que legitimava l'ascensió al tron i permetia regnar. Exemples:
o       Selèucides:
a)     312 aC: presa de Babilònica, per Seleuc I Nicàtor, per dominar Mesopotàmia.
b)     281 aC: victòria sobre Lisímac per justificar les seves reivindicacions sobre Tràcia.
o       Reis de Bitínia:
a)     277 aC: van aprofitar-se de la victòria  de Nicòmedes I, tot i que es va acabar aliant amb ells.
·        Nombrosos assassinats: hi havia diversos hereus, però cap llei per reglamentar els poders del sobirà. Tot procedia del rei i de les lleis.
o       Dependència de la personalitat del sobirà.
·        Divinització de molts sobirans i creació de cultes d’honor: vistos, pels grecs i macedonis, com justiciers que asseguraven la pau i benefactors.
o       Reforç de la cohesió del regne al voltant de la dinastia.
o       Sobirans hel·lenístics: activitats incessants, i degut a la seva fragilitat van tenir la necessitat de:
a)     Provocar conflictes militars per vèncer els parts i els romans.
b)     Viatjar grans distàncies (entre Síria, Egipte, Mesopotàmia, Pèrsia, les fronteres de l'Índia, l'Àsia Menor i Grècia), per construir ciutats per administrar els seus estats.

Segle d’or de les ciutats (VaC – IV aC):
·        Abans (període clàssic grec): declivi.
·        Organització en federacions: sobretot a Grècia, com la Lliga Aquea i la Lliga Etoliana.
·        Independència: Rodes i Heracles del Pont.
·        Capitals importants: Alexandria, Antioquia, Selèucia del Tigris i Pèrgam. Fundació de ciutats:
o       Selèucides: sobre la plana iraniana, a Mesopotàmia i a Síria.
o       Ptolomeus: a Xipre i a l'Àsia Menor.

4. Economia:

Intercanvi econòmic: forta extensió de l'ús de la moneda, en particular de la moneda de plata.
·        Lliurecanvisme: cada sobirà gravava la seva moneda, però totes tenien un pes idèntic i circulaven amb facilitat sense necessitat d'un intercanvi de divises. Va permetre:
o       Aconseguir beneficis importants, atès que cada moneda es canviava a l'una d'una altra encara que tenia un pes inferior al patró internacional de l'època.
o       Gravar una moneda en bronze per l’ús local, pels estats o les ciutats.
·        Diàdocs: van reprendre la moneda d’argent – (creada per Alexandre Magne).

Comerç internacional: molt important:
·        Els productes comercialitzats no evolucionaven (esclaus, blat, vi, oli).
·        Les distàncies augmentaven amb la necessitat d'abastir les comunitats gregues o hel·lenitzades disperses fins a les portes de l'Índia.
o       Egipte importava vi de Gaza o de l'Àsia Menor sense desenvolupar la seva pròpia viticultura.
o       Calia transportar oli a l'Àsia Central.
·        Principals centres de comerç:
o       Alexandria: enorme magatzem de productes i d‘artesania egípcia.
o       Rodes: defensa de la llibertat de comerç i de la circulació marítima, port comercial egeu i centre de redistribució del blat.

5. Cultura:

Escoles hel·lenístiques: de filosofia hel·lenisticoromana que es desenvolupen primer a Grècia i després a Roma (finals IV – finals II dC amb el naixement de la filosofia cristiana).
·        Alexandria: centre intel·lectual i cultural.
·        Canvi cultural en el món grec: les polis cedeixen la seva importància i funcionalitat a una monarquia governada des d'una capital llunyana, que és una ciutat de súbdits governats per funcionaris:
o       Pas d’una filosofia sistemàtica (interessada en la ciutat i la vida pública) a una filosofia orientada a la felicitat de l’individu.
a)     Sorgiment d’un esperit cosmopolita, que fa que les persones cultes es considerin «ciutadans del món» i comencen a desaparèixer els prejudicis racistes entre grecs i bàrbars.
o       Universalització de la cultura grega: paga l’impost d'haver de barrejar-se amb les cultures locals.
a.      Atenes deixa de ser el centre del saber, i Pèrgam, Rodes i el Museu d’Alexandria ocupen el seu lloc.
b.      Sincretisme religiós i arribada de l’eclecticisme filosòfic amb el domini romànic.
·        Principals escoles hel·lenístiques:
o       Cinisme: representa l'última evolució de les escoles socràtiques menors.
o       Epicureisme: fundat per Epicur de Samos el 306 aC, que instal·la a Atenes l’escola anomenada «el jardí» (kepos).
o       Estoïcisme: fundat el 300 aC per Zenó de Cítion, que ubica la seva escola en el pòrtic (stoa) pintat per Polignot.
o       Escepticisme: més que una escola és una forma de pensar que difon Pirró d'Elis abans que es fundin les dues escoles filosòfiques anteriors.
o       Eclecticisme: introduït per Filó de Larisa en l'Acadèmia platònica, els segles II aC i I aC, i que es manté amb força durant el període romà, amb la seva gran figura, Ciceró.
·        Filòsofs destacats:
o       Epicuris: Lucreci, autor del poema De rerum natura (De la natura de les coses), una obra de divulgació de les doctrines físiques, cosmològiques i ètiques de l'epicureisme.
o       Estoics (a Roma):  Luci Anneu Sèneca, escriptor i polític preceptor de Neró, l'esclau Epictet d'Hieràpolis i l'emperador Marc Aureli.

6. Ciència:

Orígens: filosofia dels primers jonis (III aC – II aC) al Museu d’Alexandria.
·        Període alexandrí de la ciència hel·lenística a partir de l’esplendor del Liceu, amb l'impuls que Aristòtil dóna a la filosofia de la natura i a la biologia.
o       Alexandria es converteix en centre de la investigació científica en el món conegut, gràcies a Ptolomeu i Estrató de Làmpsac.
·        Investigacions orientades a: les matemàtiques, l’astronomia, la mecànica, la geografia, l’enginyeria, la medicina, la filologia, la zoologia i la botànica.
·        Savis hel·lenistes:  no són ni filòsofs ni posseïdors d'un saber universal, s'especialitzen en les seves respectives investigacions teòriques mitjançant l'observació i a l'experiència.
·        Ciència teòrica i contemplativa: rebuig de la ciència aplicada.
o       L’esclavitud abaratia la mà d'obra en qualsevol mena de treball.
o       El rebuig de l'home lliure al treball manual van fer innecessàries les màquines.

Decadència creixent (meitat del II aC – II dC):
·        Aparició de la trigonometria i l'àlgebra.
·        Ptolemeu, Estrabó i Galè.
·        145 aC: enfrontament de Ptolemeu Physkon amb els savis grecs, que es veuen obligats a abandonar Alexandria.
·        47 aC: (durant la campanya de Cèsar): incendi de la Biblioteca, que destrueix bona part dels seus 700.000 llibres.
·        30 aC: Egipte es converteix, per obra d'Octavi, en província romana.

Principals científics:
·        Claudi Ptolemeu d'Alexandria (100 dC – 170 dC): astrònom grec.
o       Obra: Sintaxi matemàtica. Desenvolupa i completa el sistema astronòmic d'epicicles i equants d'Hiparc i construeix el model d'univers geocèntric vigent fins a Copèrnic.
·        Estrabó (64 aC): nascut a Amàsia i va viure a Alexandria i a Roma.
o       Obra: Geografia (composició de 17 llibres): descriu els costums i la història dels principals països inclosos a l'imperi romà i la situació general de la ciència en el seu temps.

·        Galè (129 dC – 200 dC): nascut a Pèrgam, metge personal d'emperadors romans.
o       Obres: 100 tractats de medicina i filosofia: s'inspira en diverses fonts:
a)     La medicina anatòmica i fisiològica dels metges d'Alexandria.
b)     La biologia d'Aristòtil.
c)      Les doctrines hipocràtiques dels humors i del platonisme mitj.
d)     El pneuma dels estoic.
e)     El finalisme platònic i aristotèlic.

Trobada amb el cristianisme:
·        Afavoriment de l’aparició de les religions: decadència de la ciència grega i l'esperit científic.
·        Equilibri amb l’hel·lenisme: presentat com a única religió vertadera i aquest fet va causar:
o       Enfrontaments: amb les diverses filosofies hel·lenístiques oposades com a única filosofia vertadera.
o       Especulació: va haver de revestir-se de formes intel·lectuals i arguments racionals per discutir o dialogar amb els hel·lenistes.
·        Adopció del grec comú (koiné): per als seus escrits sagrats.
·        Acceptació de conceptes filosòfics fonamentals: com el logos dels estoics i les orientacions filosòfiques generals (neoplatonisme i costums ètiques hel·lenístiques de reglamentar la conducta humana distingint entre vicis i virtuts.
o       Conseqüència: primera justificació racional del cristianisme (embrió de la filosofia cristiana), per oposició amb l'hel·lenisme i el seu intercanvi cultural.

·        Punt àlgid de la decadència: Alexandria va anar perdent el seu caràcter de capitalitat de la ciència, tot i que es va mantenir com a centre filosòfic d'importància. Es van desenvolupar diverses filosofies i escoles noves:
o       Filosofia de Filó (I dC): intenta harmonitzar el pensament grec amb el pensament jueu.
o       Escola Ammoni Saccas (II dC – III dC): mestre de Plotí i Orígenes.

7. Art:

·        Molt ric però sovint menyspreat en comparació amb l'època clàssica.
·        Difusió de pràctiques i tècniques artístiques en els dominis de l'arquitectura per la multiplicació dels regnes hel·lenístics i del mecenatge, com:
o       El gigantisme.
o       L'escultura.
o       La pintura mural.

Naixement del barroc hel·lenístic: a Pèrgam.
·        Causa: innovació artística. Va deixar d’estar restringida a la Grècia continental: seria a Pèrgam on naixeria el "barroc hel·lenístic".
·        Característiques: violència de les expressions i dels moviments representants. Exemple: art gal.
·        Desaparició de la pintura sobre gerros i del treball amb els metalls, d'ivori o i de cristall i mosaics.

B) PERSONATGES PRINCIPALS:

Veure bloc filosòfic: http://5ynap515.wordpress.com/

1. Epicur: (341 aC, Atenes – 270 aC, Atenes).

a) Dades rellevants:

·        Fill de Neocles i Carestrata.
·        Va viure a Samos fins als 18 anys i després va tornar a Atenes (323 aC) a l'escola de Xenòcrates de Calcedònia.
·        Va ser deixeble de Nausífanes.
·        Va tenir nombrosos deixebles, entre els quals acceptava a dones i esclaus.
·        Fou seguidor de Demòcrit.
·        Quan va esclatar la guerra de Làmia se'n va anar d'Atenes i va marxar a Colofó i es va dedicar a l'ensenyament.
o       Els seus ensenyaments es van concentrar en la filosofia.
·        El 305 aC, amb 35 anys, va tornar a Atenes i va establir la seva pròpia escola filosòfica “El jardí”, situada al jardí de la seva a casa d’Atenes, i va fundar l'epicureisme.

b) Pensament filosòfic:

·        Va elaborar una doctrina moral hedonista, basada en una filosofia natural d'inspiració atomista.
·        La seva obra més important és la “Carta a Meneceu”, síntesi de les seves teories sobre la mort, el plaer i la felicitat.
·        Afirma que la filosofia és necessària per a tothom, perquè ensenya i prescriu el camí de la felicitat, i és el remei per als quatre grans mals de la humanitat (tetrafàrmac), que són:
o       La por als déus.
o       La por a la mort.
o       La por al destí.
o       La por al dolor.
·        Diu que totes les explicacions plausibles d'un fet han de ser preservades: no s’ha de retenir l'explicació més simple d'un fenomen.
·        Es mostra favorable als diversos plaers, fins i tot a l'excés i la diversitat.

Divideix la filosofia en tres grans apartats:

1. Lògica: serveix per abastar la veritat. Assenyala la importància de definir clarament el significat de les paraules i estableix uns cànons o criteris que regeixen les formes de coneixement:
o       Les sensacions, que ens proposen la informació.
o       Les anticipacions, interpretacions subjectives del món.
o       Els afectes (plaer i dolor), que ens orienten sobre el bé i el mal.

2. Física: adopta la teoria atomista formada per Demòcrit, i hi introdueix un element de llibertat en el moment etern dels àtoms, que anomenà declinació (parénklisis, clinamen a Lucreci).
·        Els àtoms constitueixen tot l'univers, incloses les ànimes (sensació, ment, raó), que són materials i moren amb el cos, per tant, no cal témer la mort.

3. Ètica: afirma que la felicitat de l'ésser humà consisteix en el plaer, que es basa en l'evitació del dolor mitjançant l'automoderació dels desigs.
·        La felicitat s'aconsegueix mitjançant l'autosuficiència (autarquia), i es manifesta en la serenitat de l'ànima, que recomana l’allunyament de la política, la indiferència davant dels déus i el conreu de l'amistat.

c) Idees filosòfiques:

·        Ataràxia: serenitat, absència de torbació en l'ànima, condició de la vida feliç.
·        Amistat: fórmula de la convivència, manifestació de la sociabilitat com el plaer, l'amistat és un imperatiu natural, que ens rescata de l'egoisme i ens projecta a la gent que necessitem per ser feliços.
·        Divinitats: no s’han de témer, atès que no s'interposen en la vida dels humans. “L'home és lliure i la felicitat és a les seves mans”.
·        Mort: no s’ha de témer, perquè és la privació de sensació i, per tant, no comporta cap dolor. “Quan nosaltres hi som, la mort no hi és; i quan la mort hi sigui, nosaltres no hi serem”.

d) Influències:

·        No esmenta cap altre filòsof en els fragments que en conservem i era un personatge destructiu quan parlava d'altres filòsofs:
o       Per ell, les seves obres eren molt original i no tenien antecedents, i és per això que va tenir relacions amb sectes religioses.
·        És seguidor de la filosofia de Demòcrit, d'Empèdocles, d'Aristòtil i sobretot de la medicina hipocràtica en el seu màxim apogeu (430 aC – 380 aC). Recull les següents idees de cada filòsofs:
o       Demòcrit: la física atomista i la consciència de no necessitar cap més explicació del món que no sigui estrictament física (món material):
a)     Els àtoms són immortals i inalterables.
b)     La metafísica no té sentit perquè fora de la natura (physis) no hi ha res.
c)      La clau de la vida es troba en la serenitat de l'ànim (l'euthimia).
o       Empèdocles: en la naturalesa el semblant estima el semblant  (teoria de l'amistat).
o       Aristòtil: concepte de l'amistat discutit en l'Ètica a Nicòmac.
o       Metges hipocràtics: recull dos temes:
a)     L'excés és una malaltia.
b)     Els contraris són complementaris.
·        És contrari a Homer i a la seva idea que l'home no és feliç i que més ens valdria no haver nascut, i a Plató, que creia en la vida com a situació passatgera de la qual seria millor fugir.
En cas contrari a Homer:
o       La societat homèrica està fonamentada en l'honor sense virtut.
o       La comunicació homèrica entre déus i humans és una faula amb un sentit fals.

En cas contrari a Plató:
o       Els drets del cos no poden ser contraposats als de l'ànima.
o       La clau de la conducta humana es troba en la felicitat del cos, en canvi, per Plató, en les Idees.
o       El plaer és la guia necessària del capteniment humà, en canvi, per Plató, no pot ser mai el Bé perquè pertany al nivell de la doxa i no té un autèntic ésser, atès que en qualsevol plaer hi ha sempre barreja de dolor.
o       El Bé no té cap sentit, simplement correspon a una experiència subjectiva o a una manera de sentir.

EPICUR 
PLATÓ
Amistat (phylia) 
Justícia
Sensualisme 
Repressió de les emocions
Individualisme 
Repressió de la individualitat
Estat fonamentat en un pacte o contracte d'un legislador racional
Estat fonamentat en la voluntat
Crítica de tots els mites 
Obediència política garantida per la manipulació de mites
Materialisme
 Idealisme

e) Obres:

300 manuscrits:
·        37 tractats sobre física.
·        Obres sobre l’amor, la justícia, els déus i altres temes.
Conservades: 3 cartes i 40 màximes (anomenades Màximes capitals).
·        Cartes:
o       Carta a Heródot: tracta de la gnoseologia i la física.
o       Carta a Pitocles: tracta de l’astronomia, la cosmologia i la meteorologia.
o       Carta a Meneceo: tracta de l’ètica.
·        Màximes: de contingut ètic i gnoseològic, són llistes de frases destacades del mestre, que els adeptes a l'epicureisme s'havien de saber i estaven considerats com quasi sagrats. Hi ha 2 grups:
o       Màximes capitals:
o       Sentències vaticanes (descobertes per Wotke, 1888):

Principals fonts sobre la seva filosofia:
·        Obres dels escriptors grecs (Diògenes Laerci i Plutarc).
o       Diògenes: capítol que li dedica a les Vides dels filòsofs més il·lustres.
·        Obres dels escriptors romans (Ciceró, Sèneca i Lucreci).


2. Diògenes: (391 aC / 412 aC, Sinope – 323 aC, Corint).


a) Dades rellevants:

·        Fill d'un banquer anomenat Icèsies o Icetes.
·        Va haver de fugir de Sinope i marxar a Atenes per haver falsificat diners, per seguir les instruccions de l’Oracle de Delfos:
o       Li va preguntar: – Què he de fer per fer-me famós?
o       I li va respondre: – Has de canviar el valor de la moneda.
o       Com a conseqüència: es va prendre la profecia al peu de la lletra. L’oracle es va convertir en la consigna cínica i en la metàfora del seu comportament.
·        Va viure a Corint però passava els hiverns a Atenes.
·        Va ser deixeble d'Antístenes d'Atenes (fundador del cinisme), que era deixeble de Sòcrates.
o       Kinics (= gos): seguidors de la filosofia d’Antístenes.
·        Va viure una joventut extravagant i després va iniciar una vida d'austeritat i d'autocontrol:
o       Va alliberar al seu únic esclau.
o       A l’estiu dormia en la sorra escalfada pel sol, i a l’hivern en els pòrtics i places públiques.
o       Vivia al carrer o dins d’un tonell.
o       Anava mal vestit i descalç.
o       Vivia en unes circumstàncies excèntriques, però tot i així va ser prou respectat a Atenes.
·        Va influir més per la seva manera de viure que no pels seus ensenyaments filosòfics. Va anomenar-se cosmopolita, enlloc de declarar-se ciutadà:
o       En un viatge a Egina, va ser capturat per pirates i portat a Creta per ser venut com a esclau, i quan se li va preguntar què sabia fer va dir que sabia manar als homes.
o       Va ser comprat per Xeníades de Corint, que aviat li va donar la llibertat, i li va encarregar cuidar el seu fill.

b) Pensament i idees filosòfiques:

·        És inventor del cosmopolitisme. Afirma que és ciutadà del món i no d’una ciutat en particular.
·        És seguidor del cinisme.
·        Robar és admissible, ja que totes les coses són propietat del savi.
·        La virtut consisteix en la supressió de les necessitats.
·        La societat és l’origen de moltes necessitats, que poden evitar-se mitjançant la vida natural i austera.
·        Les privacions són un medi de rectificació moral.
·        La gimnàstica, la música i l’astronomia (ideal de paideia) són claus per arribar a l’areté (perfecció).
·        Menyspreu de les convencions de vida social i les filosofies refinades.
·        Menyspreu dels plaers:
o       “Els homes obeeixen els seus desitjos com a esclaus dels seus amos”.
o       “L’amor és el negoci dels ociosos, i els amants es complauen en els seus propis infortunis”.
·        L’acte sexual és una necessitat física. “Va provocar un escàndol quan es va masturbar públicament a l’àgora”.
·        La mort no és un mal, atès que no en som conscients.

c) Obres:

·         L’art de la dialèctica.
·         L’adivinació.
·         A Athena.
·         On the Ruling Faculty of the Soul.
·         On Speaking.
·         On Noble Birth.
·         On Laws.

3. Sèneca – Marc Aureli: (4 aC, Corduva / Còrdova – 65 dC).

a) Dades rellevants:

·        Filòsof romà, polític, dramaturg i, en una obra, humorista, de l'edat d'argent de la literatura llatina.
·        Fill d'Hèlvia i Anneu Sèneca, un ric retòric conegut com a Sèneca el vell.
·        Germà petit de Luci Juni Gal·lió, procònsol a l'Acaia.
·        Germà gran de Marc Anneu Mela.
·        Marit de Pompeia Paulina.
·        Va ser un nen malaltís i va romandre a Egipte del 25 dC al 31 dC per ser curat.
·        Va estudiar a Roma. Hi va aprendre l’art de la retòrica, i va ser iniciat en la filosofia estoica per Àtal i Sotió.
·        Va ser un advocat d’èxit.
·        Va estar a punt de morir l'any 37, per problemes amb l'emperador Calígula, que li va perdonar la vida perquè pensava que la seva mala salut acabaria amb ell.
·        L'any 41 dC, Valèria Messal·lina, esposa de Claudi, va convèncer el seu marit de desterrar Sèneca a Còrsega acusat d'adulteri amb Júlia Livil·la.
·        Es va exiliar i es va dedicar a l'estudi de la natura i la filosofia, i va escriure les Consolacions.
·        L'any 49, la nova dona de Claudi, Agripina, el va cridar a Roma per educar el seu fill, Luci Domici Aenobarb, que esdevindria l'emperador Neró.
·        Va influenciar a Neró en els seus primers cinc anys de regnat, el quinquennium Neronis, juntament amb el prefecte pretorià, Sext Afrani Burre.
·        Malgrat això, aviat van perdre influència, i el seu regnat de Neró va esdevenir tirànic.
·        Amb la mort del prefecte l'any 62, Sèneca es va retirar per dedicar-se a estudiar i escriure.
·        El 65 dC va ser acusat d'implicar-se en un complot per matar l'emperador, anomenat la Conspiració de Pisó. Sense cap judici, Neró li va ordenar suïcidar-se i, en canvi, a la seva dona, Pompeia Paulina, li va ordenar viure.

c) Obres:

·        En elles, emfatitza passos pràctics per tal que el lector afronti els seus problemes mitjançant la filosofia estoica. Destaca el fet de la mortalitat i de com tractar la mort està en moltes de les seves cartes.
·        Va escriure una sàtira, un assaig meteorològic, assajos filosòfics, cent vint-i-quatre cartes sobre temes morals i nou tragèdies.

Llistat:
·        Octàvia:  obra d'altri. Hi apareix com un personatge més de la peça.
·        Hèrcules a Oeta.
·        13 volums traduïts al català per Carles Cardó (1924 – 1959 per la Fundació Bernat Metge).
·        Tragèdies de Sèneca: drames recitatius que reflectien la seva concepció de què havia de ser un drama i a la vegada basades en la concepció de la tragèdia grega.

4. Pirró: (360 aC, Elis - 270 aC).

a) Dades rellevants:

·        Filòsof grec.
·        Creador de l'escepticisme com a corrent filosòfica (corrent ja suggerida per alguns sofistes i megàrics).
·        Fill de Pleistarc i d'una família pobre.
·        Primer filòsof escèptic que va fer del dubte el problema central de tota la seva filosofia.
o       Hi ha qui anomena a l'escepticisme original pirronisme, pel nom del seu creador.
·        Va ser deixeble de Timó, Euríloc, Filó i Hecateu d'Abdera.
·        De jove va ser pintor.
·        Els llibres de Demòcrit el van atreure a la filosofia.
·        Va participar a l'expedició d'Alexandre a l'Índia i va entrar en contacte amb les filosofies orientals.
·        Considerava la seva filosofia una pràctica i no pas una teoria. L’únic document que es coneix d’ell és “l’Esboç”, associat a l’escepticisme pirronià.

b) Pensament i idees filosòfiques:

·        L’escèptic busca la veritat. En canvi:
o       El dogmàtic: creu haver trobat la veritat, (com Aristòtil, els estoics i l’epicureisme).
o       El dogmàtic negatiu: creu que no és possible trobar la veritat, (com l’Acadèmia Nova).
·        En el procés de buscar-la, s'adona que es pot contrarestar qualsevol opinió amb una opinió d'igual força argumentativa:
o       Dins de l'aigua el rem sembla doblat, mentre que fora sembla totalment recte:
a)     Pregunta: – Com podem saber com és en realitat?
b)     Resposta de l’escèptic: no es pot saber i, llavors, s'absté de qualsevol judici (epoché). Com no li molestarà més aquesta qüestió, l'ànima es mantindrà tranquil·la ( l'estat de l'ataràxia).
·        Escepticisme pirroníà: el saber no és impossible s’han de contrarestar opinions diferents. En canvi:
o       L’escepticisme modern diu que el saber és impossible.
Així doncs:
o       És un mètode i no una teoria.

c) Obres:

·        Poema dirigit a Alexandre el Gran: escrit quan tenia uns 90 anys.

______________________________________________________________________


Treball del 1r trimestre: "Tres diàlegs entre filòsofs"



Diàleg 1: (entre Sòcrates “Plató” i Protàgores)

S: Amic Protàgores, creus que ets lliure?
P: Indubtablement, així ho penso.
S: I per què t'ho consideres?
P: Perquè sóc capaç d'escollir qui vull que em governi.
S: I creus que aquest dret, el que has anomenat llibertat, et fa ser lliure?
P: Tal com ho he dit ho crec.
S: I si algú et diu el que has de fer, també ets lliure?
P: No pas, no és així com penso.
S: I si tu votes a algú, no li estàs, en certa manera, delegant una part d'aquesta teva llibertat?
P: No crec que així sigui. Jo sóc lliure de les meves decisions, i si escullo algú que em governi és perquè considero que així ho eím pristà, de capacitat, per exercir aquest càrrec.
S: I si aquest governant t'imposa allò que has de fer exigint una sèrie de deures i obligacions?
P: En aquest cas no ho considero llibertat.
S: I com saps doncs que el governant que esculls actuarà lícitament?
P: No..., aquesta qüestió no és al meu abast.
S: I no creus que els governants ho han de fer d'una manera justa?
S: Sí, indubtablement.
S: I aquells capaços d'exercir el seu poder tenint en compte tothom actuant d'una manera ètica no són els filòsofs?
P: Sí, probablement.
S: Amic Protàgores, els filòsofs són els únics que no coartaran les teves , i en conseqüència, et deixaran ser lliure.
P: Així doncs Plató, he de votar als filòsofs?
S: Si vols ser lliure sí.


Diàleg 2: (entre Sòcrates i un Propietari)

S: Hola, et puc fer una pregunta? Creus que ets lliure?
P: Sí, sí que ho sóc.
S: I per què creus que ho ets?
P: Perquè hi he nascut.
S: Però com ho saps que sempre ho has estat?
P: Perquè els meus pares ho eren.
S: Així doncs, els pares dels teus pares, i els pares d'aquests fins a l'inici de tot, eren tots lliures?
P: Sí, ho crec.
S: Per tant, una persona que no és lliure vol dir que tots els seus avantpassat també ho eren?
P: Naturalment que és així.
S: I si anem encara més enrere, fins a la creació humana, a l'època de Zeus, segueixes creient que hi havia homes lliures i homes esclaus?
P: Sí, per Zeus! Hem nascut destinats a ser lliures o esclaus.
S: Però, no és cert que hi ha homes lliures a les seves terres, i que els esclavitzem quan perden una guerra?
P: Ben bé és així.
S: Per tant, hi ha homes que neixen lliures i acaben essent esclaus.
P: Dius veritat.
S: Llavors, no ets lliure pel fet d'haver-hi nascut?
P: Ben cert que no.
S: Per tant, segueixes pensant que ets lliure?
P: Sí, encara ho crec.
S: Per què ho segueixes creient?
P: Perquè puc fer el que desitjo, ningú m'obliga a fer res ni decideix per mi.
S: El teu esclau pot fer el que desitgi si ningú l'obliga a res?
P: No, ell fa única i exclusivament el que li dic.
S: Per tant, el teu esclau no és lliure.
P: Així ho crec
S: Però abans hem arribat a la conclusió que tots vam néixer lliures...
P: Sí, així ho hem dit.
S: Llavors, per què manes sobre ell si tots hem nascut per ser iguals?
P: ... No sé respondre't.
S: Per tant, t'adones que tots hauríem de ser iguals i que ningú té dret a decidir per ningú altre ni obligar-lo a fer res.


Diàleg 3: (entre Sòcrates "Plató" i Glaucó) - Bellesa

S: Estimat Glaucó, què és per a tu la bellesa?
G: Doncs bé, per a mi Sòcrates és quelcom agradable als sentits, una melodia, una dona, una pell suau...
S: I qui decideix què és agradable?
G: Jo!
S: Però, ets tu o són els teus sentits?
G: Realment és així, és gràcies així que percebo la bellesa.
S: Ja t'he explicat moltes vegades, Glaucó, que vivim en un món material que ens enganya i que ens hem de guiar pels nostres sentits.
G: Cert és, així m'ho dius sempre.
S: No és per tant la bellesa una cosa externa més enllà dels nostres sentits?
G: Així hauria de ser-ho.
S: Per tant, què és la bellesa?
G: És l'absència d'imperfeccions.
S: I on rau la perfecció de les coses?
G: En les seves idees, tal com dius mestre.
S: Te n'adones doncs, que no hi ha res veritablement bell en el nostre món, i que el que més ens ho sembla és el que més s'aproxima a la idea?
G: Així deu ser. 
S: Quin deu ser doncs, el cavall més bell?
G: El més fort, el més fidel, el més veloç i el més obedient.
S: I no és aquesta descripció, la d'un cavall perfecte com la seva idea?
G: Dius veritat.